Sekedar Renungan bersama

zikir5.jpg
Dengan nama Allah yang maha Pengasih Lagi Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah s.w.t.,Tuhan semesta Alam. Yang mengabulkan doa2 hamba-hamba nya. Yang mengampuni orang yang beristighfar kepada nya dan menerima Taubat hamba-nya, serta menambahi anugrah kepada orang yang mensyukuri nikmatnya.
aak21.jpg
Sekedar untk renungan  kita bersama saja,.......Sesungguhnya zikrullah itu dapat melapangkan dada menjadi pelita kalbu dan menambah keteguhan iman, meninggkatkan amal kebajikan dan mengangkat darajat kedudukan serta menghapus segala dosa dan kejahatan.

Sesungguhnya zikrullah itu ringan untuk diucapkan oleh lisan, namun dapat memberatkan timbangan, dicintai oleh Allahurrahman. Dan pada diri Rasullah s.a.w. ada bagi kita semua ciri tauladan (Uswah Hasanah) dimana beliau sentiasa berzikirullah setiap saat.

Zikrullah itu juga merupakan salah satu ciri dan sifat orang yang beriman yang ia ucapkan di ketika berdiri, atau disaat duduk dan ketika berbaring.
1zikir4.jpg
Zikrullah adalah tanaman syurga. Ia menjaga kita dari lalai dari meningati  Allah s.w.t. Majelis zikir adalah majelis para Malikat, dan kebun indah syurgawi. Zikirullah itu juga pelindung diri dari nifaq.  Ada pun yang termasuk ke dalam zikrullah adalah zikir akan Asma (nama-nama) Allah. Zikir adalah dengan kalbu dan lisan. Inilah, dia perlaksanaan zikir yang paling sempurna dan utama. Tingkat yang kedua adalah zikir dengan hati saja, dan yang terakhir yakni yang paling rendah adalah zikir yang hanya dengan lisan saja.
1zikir3.jpg
Adapun jenis zikir yang paling utama dari sekalian. Zikir ada lah Al-Qur'an, kemudian berzikir memuji-muji Allah lalu zikir-zikir yang lain seperti aneka macam do'a.
Marilah kita berzikir kepada Allah s.w.t. sebanyak-banyaknya dengan lisan dan kalbu, baik diketika berdiri, di saat duduk dan dalam keadaan berbaring, nescaya maghfirah-nya, dan nescaya Dia (Allah) akan memuji-muji di hadapan para Malikatnya!.....Amin!!!.
Share this post :

Posting Komentar

English French German Spain Dutch Japanese Arabic Chinese Simplified

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Fishery - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Galleriku
Proudly powered by Blogger |2012 Templates